Missie en visie
Missie. Waarom wij bestaan? Eiken?
Ons doel is dat iedereen zich thuis voelt op het Sparrenbos. We zorgen daarom voor een veilige en prettige omgeving waarin iedereen van en met elkaar kan leren. Iedereen is uniek. Wij streven ernaar dat iedereen zich gezien, gewaardeerd en gehoord voelt. Onze leerlingen ontwikkelen niet alleen cognitieve vaardigheden, maar leren ook samenwerken, respect tonen en verantwoordelijkheid nemen. Daarnaast geven we leerlingen de ruimte om creatief te zijn en hun ideeën te delen. Zo bereiden we hen goed voor op de samenleving, zodat zij daar actief en betrokken aan deelnemen.
Visie. Wat willen wij bereiken?
Op 't Sparrenbos creëren we een veilige en toegankelijke omgeving waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. Door verbinding te stimuleren tussen leerlingen, leerkrachten en ouders werken we aan een betrokken schoolomgeving. Ons instructiegericht onderwijs maakt gebruik van actieve werkvormen. Door samenwerkend, spelend en handelend te leren doen leerlingen betekenisvolle leerervaringen op. Naast kennis bieden wij leerlingen de ruimte om zich creatief te ontwikkelen, probleemoplossend te denken en hun eigen talenten te ontdekken. Zo werken we samen aan een inspirerende leeromgeving waarin respect voor elkaar centraal staat.
Didactische Kernwaarden
Betrokkenheid
Dit zien wij bij leerkrachten doordat zij actief luisteren naar leerlingen en hen zoveel mogelijk de aandacht geven die ze nodig hebben. Door verschillende werkvormen in te zetten, stimuleren leerkrachten actieve deelname en betrokkenheid bij de lessen. We moedigen leerlingen aan om hun ideeën te delen en zo samen te leren en vriendschappen op te bouwen. Zo dragen we bij aan een positieve en inspirerende leerervaring voor elk kind.
Samenwerken
Dit zien wij doordat school een samenwerking met leerlingen en ouders stimuleert. We geloven dat dit de ontwikkeling van de leerling optimaal bevordert. Tijdens de lessen komt samenwerken ook tot uiting. We bieden activiteiten aan waarin leerlingen leren samenwerken en meerdere vakken worden groepsdoorbrekend aangeboden. Op deze manier leren leerlingen met en van elkaar en krijgen ze de mogelijkheid om elkaars talenten te ontdekken.
Ontwikkelen
Dit zien wij doordat leerkrachten en leerlingen samenwerken aan het ontdekken en ontwikkelen van talenten. Onze school biedt ieder kind de kans om te groeien zowel sociaal-emotioneel als cognitief. We hanteren een leerstofjaarklassensysteem. Alle leerlingen krijgen dezelfde leerdoelen aangeboden waarbij we verdieping, verrijking en extra oefening bieden om aan te sluiten bij hun individuele behoeften. We moedigen leerlingen aan om nieuwsgierig te 4 zijn, nieuwe vaardigheden te ontdekken en zelfvertrouwen op te bouwen. Daarbij is er aandacht voor zowel kennis als creativiteit en samenwerking.
Betekenisvol
Dit zien wij aan de manier waarop de leerkracht de leerstof verbindt met de wereld van de leerlingen. Door realistische voorbeelden en praktische opdrachten aan te bieden, begrijpen de leerlingen waarom leren belangrijk is en kunnen ze de lesstof beter toepassen in hun eigen leven. We verrijken en verdiepen de lesstof, bieden extra inoefening aan, zodat alle leerlingen de kans krijgen zich te ontwikkelen. Daarbij houden wij rekening met hun verschillende niveaus.
Talentontwikkeling
Dit zien wij doordat onze leerkrachten en leerlingen samenwerken aan het ontdekken en ontwikkelen van unieke talenten. Zowel op cognitief gebied, als bij praktijkgerichte vaardigheden. Door uitdagend onderwijs in een veilige leeromgeving stimuleren we de groei van kennis en vaardigheden. Leerkrachten begeleiden de leerlingen hierin zodat ze zich niet alleen onderscheiden in theoretische kennis, maar ook in creatieve en praktische toepassingen. Op deze manier helpen we elke leerling om het beste uit zichzelf te halen.
Pedagogische visie
Pedagogische veiligheid:
Dit zien wij doordat leerkrachten en kinderen vanuit gezamenlijk gemaakte afspraken en regels op een goede manier met elkaar omgaan. Iedereen mag zichzelf zijn en respectvol en doordacht zijn mening geven. Kinderen en leerkrachten luisteren naar elkaar en zorgen voor elkaar.
Respect:
Dit zien wij in de omgang met elkaar en met onze spullen. We luisteren naar elkaar, gebruiken netjes taalgebruik, houden rekening met elkaar, respecteren elkaars grenzen, we houden ons aan regels en afspraken en gaan volgens de regels met materiaal om. Leerkrachten en ondersteuners geven hierin het goede voorbeeld en helpen kinderen hierbij.
Verbinding:
Dit zien wij in het luisteren naar elkaar, het zien van elkaar, het zorgen voor elkaar en het helpen van elkaar. Verbinding ervaren wij in een goede en prettige sfeer tussen medewerkers en kinderen. Kinderen werken, leren en spelen samen. Leerkrachten ondersteunen en begeleiden hen hierbij.
Verantwoordelijkheid:
Dit zien wij als leerkrachten samen verantwoordelijk zijn voor goed onderwijs in een veilige en prettige omgeving. Leerkrachten en ondersteuners hebben een voorbeeldfunctie en dragen dit zichtbaar uit. We leren de kinderen hoe zij ook zelf hun verantwoordelijkheid kunnen nemen in dit proces en hoe zij elkaar hierop respectvol kunnen aanspreken.
Visie jonge kind
Onze visie voor het jonge kind is gericht op spelenderwijs leren binnen een rijke en stimulerende omgeving. We werken thematiserend met thema's en ontwikkelingsdoelen die sociaal-emotionele, taal-, reken- en motorische groei bevorderen. De leerlijnen 'Het Jonge Kind' helpen ons om doelen te stellen die passen bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van elke leerling. Onze activiteiten sluiten aan bij de behoeften en nieuwsgierigheid van de leerlingen en moedigen hen aan om nét dat stapje verder te gaan in hun ontwikkeling. Leerkrachten begeleiden het leerproces, bieden uitdagende materialen aan en creëren een omgeving waar samenwerking, creativiteit en onderzoek centraal staan. We bieden ruimte voor eigen inbreng en verschillende leerstijlen, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.